Direktlänk till inlägg 22 oktober 2018

Att vara värd mindre än inget ...

Av Pisa Lisa - 22 oktober 2018 20:45

Att växa upp under såna omständigheter som jag gjort gör att man får en känsla av att inte ha något egenvärde what so ever ... Att hela tiden utplåna sitt eget jag för att kunna finnas där för ens föräldrar så de klarar av att leva/överleva är ett tufft uppdrag för ett litet barn. Ännu tuffare är det att sluta tänka i de banorna ... Att leva för sin egen skull, att göra saker för sin egen skull och att göra sig av med människor som tar mer än de ger är inte lätt för någon och i stort sett omöjligt om man alltid fått inpräntat i sitt huvud att man ska leva för att pleasa ... Dock har jag börjat kunna göra det nu på senare år ... inte helt utan dåligt samvete dock. Vänner som inte ger utan bara tar har jag slutat hålla kontakten med, inte så att jag har varit otrevlig på nåt sätt utan jag har helt enkelt bara fasat ut dem ur mitt liv. 


Det är desto svårare att ta emot hjälp, att tillåta sig att må bra och njuta av saker, men även det jobbar jag på och tar pyttesteg framåt på den fronten ... meeeeen så fort nåt händer så är det jättekliv bakåt igen så det är ett långsiktigt arbete har jag märkt.


Under mina ungdomsår sket jag hellre i att stanna i ett förhållande än att riskera att bli sårad genom att bli lämnad eller avvisad ... Att kämpa för kärleken var inte riktigt min grej. Det har jag dock blivit mycket duktigare på & numera är jag beredd på att kämpa för att få & behålla det jag vill ha och även på att bli sårad, men det är skrämmande och tar väldigt på krafterna att lämna ut sig till en annan människa ... Speciellt iom att jag anser mig inte vara värd något och inte kan förstå att någon över huvud taget kan tänka sig att tycka om mig för den jag är ... Det FINNS ingen som KAN tycka om mig, så är det bara ...  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pisa Lisa - 22 januari 2022 22:05


De säger att tiden läker alla sår, men det är inte sant ... verkligen inte ... Vissa sår läker aldrig helt och fullt utan finns kvar som en smärtande påminnelse om vad som en gång hänt.   Att ha varit med om att någon i ens närhet tagit livet av ...

Av Pisa Lisa - 2 december 2019 20:22

   

Av Pisa Lisa - 18 november 2018 18:37

Under mina år har jag alltid sett till att ha ett "safe place"  där jag har kunnat tanka lugn och trygghet ... Hemma var det i källaren under en gammal säng som stod under trappan ... dit under tog min hund alltid till flykten när det började hetta t...

Av Pisa Lisa - 10 november 2018 21:19

Det sägs att ovan molnen är himlen alltid blåMen det kan va' svårt att tro när man inte ser denOch det sägs att efter regnet kommer solen fram igenMen det hjälper sällan de som har blitt våtaFör när vännerna försvinner, eller kärleken tar slutSer...

Av Pisa Lisa - 9 november 2018 19:38

När jag växte upp formligen skrek hela mitt jag på hjälp, men tro inte att någon vuxen någon gång valde att göra nåt åt saken ... Jag VET att bl.a. några lärare förstod att det var något som var riktigt på tok i vår familj men de valde att blunda ist...

Skapa flashcards